SvenskaEnglish

Carina Ari Medaljör 2014

Carina Ari Medal
CARINA ARI MEDALJEN 2014 tilldelas William Forsythe, för banbrytande och bestående koreografier som på ett fascinerande sätt förenar klassisk balett och modern dans, koreografier som ständigt undersöker och utmanar rörelsens gränser. Med otrolig variationsrikedom är William Forsythes koreografier en ständig inspirationskälla för dansälskare över hela världen. Hans betydelse för svensk dans är odiskutabel – för Cullbergbaletten, i Göteborg och Malmö, över hela landet. Och inte minst för Kungliga Baletten, där vi just nu kan njuta av den vackra Artifact Suite.

I Medaljstiftelsens jury: premiärdansösen Ellen Rasch, professorn och hovdansaren Ana Laguna och Gunilla Jensen, dansskribent och dramaturg.

William Forsythe (c) Stephan Floss
William Forsythe. Foto: Stephan Floss, www.stephanfloss.com
Ladda ner foton som pressbild

DANSLEGEND FÅR CARINA ARI-MEDALJEN 2014


Den förnämliga guldmedaljen, skapad och instiftad av Carina Ari 1964 , ska enligt stadgarna i Carina Aris Minnesfond ges till en person som gjort en stor insats för svensk dans. Och det får man säga i högsta grad gäller WILLIAM "BILL" FORSYTHE.

Född 1949 i New York började Forsythe sin bana som dansare i Joffrey Ballet 1971. Året därpå lämnade han USA för att tillsammans med sin dåvarande hustru Eileen Brady bege sig till Stuttgart och sedan dess har han haft sin karriär huvudsakligen i Europa. Konstnärliga ledaren för Stuttgart-baletten, Marcia Haydée, uppmärksammade tidigt Forsythes koreografiska begåvning och utnämnde honom 1976 till huskoreograf (Resident Choreographer). Det ledde till en rik skaparperiod för både europeiska och amerikanska kompanier, innan han 1984 blev chef för Frankfurt-baletten, en post han innehade fram till 2004. Idag är han ledare för Forsythe-baletten, som har sin hemort i två städer – Dresden och Frankfurt. På senare år har han också ägnat sig åt performance och installationer, till exempel "White Bouncy Castle", i samarbete med Daren Caspersen och Joel Ryan, och "You Made Me A Monster".

Forsythe skapar från klassisk grund, i en högst personlig sammansmältning med samtida dans. Hans koreografiska språk har influerats av Balanchines neoklassicism men leder mycket längre – han tänjer rörelsens gränser, utforskar stegkombinationer och formationer i ett nästan osannolikt variationsrikt flöde. Forsythe är en banbrytande anarkist som influerat och förnyat den moderna dansen, förädlat konstarten såväl musikaliskt som dansmässigt.

I Sverige introducerades Forsythe av Cullbergbaletten med "The Vile Parody of Adress". Göteborgsoperan tog på 90-talet upp Forsythes koreografier och Kungliga Operan förvärvade i slutet av 1980-talet "In the Middle, Somewhat Elevated" – ett otroligt krävande, ekvilibristiskt kammarspel som alltjämt står på repertoaren och blivit något av en modern klassiker för vår nationalbalett. Andra Forsythe-baletter som kunnat ses i Sverige är "Second Detail", "Loss of Small Detail" och "One Flat Thing, Reproduced".

1984 skapade Forsythe helaftonsbaletten "Artifact", ett centralt verk i hans digra produktion. När Frankfurt-baletten tio år senare gästade Kungliga Operan i Stockholm stod "Artifact" på programmet och gjorde ett starkt intryck på den svenska dansvärlden.

2014, när Kungliga Balettens chef Johannes Öhman bjuder på ett nytt trippelprogram för vårsäsongen, tar det formen av en hyllning till den legendariske koreografen. "Bill" är titeln på programmet, som inleds med "Artifact Suite" – bestående av "high-lights" ur helaftonsverket, nu komprimerat till tre kvart. Återseendet är laddat och förstagångs-upplevelsen för delar av publiken yttrar sig i tydlig entusiasm. 36 dansare i Kungliga Baletten ger sig i kast med den hisnande tuffa koreografin och klarar utmaningen galant, med Forsythe själv som extra bonus under premiärkvällen. Instuderingen görs av Forsythes förnämliga assistenter Agnès Noltenius – som var en av dansarna i Frankfurt-baletten vid gästspelet 94 – och Noa Gelber. Bachs musik tycks som skriven speciellt för dessa intrikata rörelsemönster. Johannes Öhmans strävan har varit att till balettpubliken förmedla "de viktiga kliv" som krävs för att dansen ska utvecklas.

Själv kallar Forsythe sitt verk för "en balett om balett". Ett stycke modern danshistoria med vitaliserande inverkan på dansen och dansälskarna över hela världen.

Nog är det värt en Carina Ari-medalj !

GUNILLA JENSEN

Johannes Öhman & Gunilla Jensen
Balettchefen för Kungliga Baletten Johannes Öhman tog emot medaljen för William Forsythe, som inte kunde närvara vid utdelningen. Gunilla Jensen läste upp en hälsning och ett tack från medaljören.